МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
№ 1/9-385 від 30 липня 2014 року
Методичні рекомендації
щодо проведення бесід з учнями навчальних закладів з
питань уникнення враження мінами і
вибухонебезпечними предметами.
Міни і вибухонебезпечні предмети забрали і скалічили безліч
людських життів. Цей жах триває і зараз.
8-го грудня 2005-го року, на рівні Генеральної Асамблеї ООН
прийнята резолюція № A/RES/60/97, в якій висловлюється глибока
стурбованість і занепокоєність масштабними гуманітарними
проблемами, викликаними наявністю цієї грізної зброї – мін і
вибухонебезпечних пережитків війн і військових конфліктів. У даній
резолюції підкреслюється необхідність посилення уваги з боку держав,
котрі зіштовхуються з мінної загрозою, а також проводиться відвертий
заклик до країн, громадських і не урядових організацій з метою
запобігання подальшого використання мін та інших аналогічних
небезпечних вибухових пристроїв.
4 квітня офіційно проголошено Міжнародним днем просвіти з
питань мінної небезпеки і допомоги в діяльності, пов’язаної з
розмінуванням. Небезпека, яку несе в собі використання цього виду
озброєнь, має більш серйозні і більш тривалі соціально-економічні
наслідки як для мирного населення держав, де є проблема мін і
замінованих об’єктів, минулих наслідків військових конфліктів, так і
для тих, хто використовує цю зброю у своєму арсеналі.
Декілька загиблих щороку – трагічна реальність. Гинуть дорослі,
намагаючись здати небезпечну знахідку до пункту прийому
металобрухту або при спробі розібрати пристрій з метою отримати
вибухову речовину; гинуть діти, які з цікавості підкладають боєприпаси
у багаття.
Натрапити на небезпечну «іграшку» можна практично скрізь: у
лісі, у старому окопі, на свіжозораному полі, на власному городі й
навіть на вулицях міст. І якщо вибухові пристрої серійного зразка легко
розпізнати за зовнішнім виглядом і діяти відповідно до ситуації, то
саморобну вибухівку, що може з’явитися на вулицях міст і селищ,
розпізнати набагато складніше. Небезпека терористичних актів, від
яких не застрахована жодна країна світу, робить питання поводження із
невідомими, залишеними без догляду речами украй актуальним.
Фахівці цивільного захисту рекомендують педагогам і батькам
обов’язково проводити з дітьми та молоддю бесіди щодо поводження з
невідомими предметами і пристроями.
Під вибухонебезпечними предметами слід розуміти будь-які
пристрої, засоби, підозрілі предмети, що здатні за певних умов
вибухати.
До вибухонебезпечних предметів належать:
1. вибухові речовини – хімічні з’єднання або суміші, здатні під впливом
певних зовнішніх дій (нагрівання, удар, тертя, вибух іншого вибухового
пристрою) до швидкого хімічного перетворення, що
саморозповсюджується, з виділенням великої кількості енергії і
утворенням газів.
2. боєприпаси – вироби військової техніки одноразового вживання,
призначені для враження живої сили супротивника. До боєприпасів
належать:
· бойові частки ракет;
· авіаційні бомби;
· артилерійські боєприпаси (снаряди, міни);
· інженерні боєприпаси (протитанкові і протипіхотні міни);
· ручні гранати;
· стрілецькі боєприпаси (набої до пістолетів, карабінів, автоматів
тощо);
піротехнічні засоби:
· патрони (сигнальні, освітлювальні, імітаційні, спеціальні);
· вибухові пакети;
· петарди;
· ракети (освітлювальні, сигнальні);
· гранати;
· димові шашки.
3. саморобні вибухові пристрої – пристрої, в яких застосований хоча б
один елемент конструкції саморобного виготовлення:
· саморобні міни-пастки;
· міни-сюрпризи, що імітують предмети домашнього побуту,
дитячі іграшки або речі, що привертають увагу.
Зазвичай, при знаходженні серійних мін, снарядів, гранат дорослі
негайно викликають фахівців, які огороджують район і знешкоджують
небезпечні знахідки. Інша справа – діти. Природна цікавість спонукає їх
до небезпечний експериментів. Діти підкладають боєприпаси у багаття,
випробують їх на міцність ударами, намагаються розібрати, приносять
додому, у двір, до школи. Тому так важливо пояснити учням наслідки
подібних дій, навчити правилам поведінки у таких ситуаціях.
У разі знаходження вибухонебезпечного пристрою ЗАБОРОНЕНО:
Ø наближатися до предмета;
Ø пересувати його або брати до рук;
Ø розряджати, кидати, вдаряти по ньому;
Ø розпалювати поряд багаття або кидати до нього предмет;
Ø приносити предмет додому, у навчальний заклад, тощо.
Необхідно негайно повідомити міліцію або дорослих про
знахідку!
Земля таїть багато небезпечних знахідок, на які можна натрапити
під час прогулянок лісом, походів і стати їх жертвами, навіть, не
підозрюючи про це. Ніхто не може гарантувати, що у землі під
багаттям, розкладеним на лісовій галявині, немає снарядів часів війни.
Під час прогулянок в лісі або в туристичному поході:
1. ретельно вибирати місце для багаття. Воно повинно бути на
достатній відстані від траншей і окопів, що залишилися з війни;
2. перед розведенням багаття в радіусі п’яти метрів перевірити
ґрунт на наявність вибухонебезпечних предметів щупом (або обережно
зняти лопатою верхній шар ґрунту, перекопати землю на глибину 40-50
см);
3. користуватися старими багаттями не завжди безпечно, адже там
можуть виявитися підкинуті військові «трофеї» або такі, що не
вибухнули;
4. у жодному випадку не підходити до знайдених багать, що горять
(особливо вночі). В цьому багатті може виявитися предмет, що може
вибухнути.
Практично всі вибухові речовини чутливі до механічних дій і
нагрівання. Поводження з ними вимагає граничної уваги і обережності.
СЛІД ПАМ’ЯТАТИ, що розмінуванням, знешкодженням або
знищенням вибухонебезпечних предметів займаються тільки
підготовлені фахівці-сапери, допущені до цього виду робіт.
Однією з серйозних загроз сучасного суспільства є тероризм.
Майже щоденно здійснюються терористичні акти, унаслідок яких
гинуть люди. Більшість цих злочинів здійснюються з використанням
вибухових пристроїв. Нерідко це саморобні, нестандартні пристрої, що
їх складно виявити, знешкодити або ліквідувати. Злочинці зазвичай
поміщають їх в звичайні портфелі, сумки, банки, пакунки і потім
залишають у багатолюдних місцях. У такому разі важко відрізнити
сумку з вибухівкою від такої ж сумки, залишеної забудькуватим
пасажиром у громадському транспорті. Часто такі міни-пастки мають
досить привабливий вигляд. Відомі випадки застосування їх у
авторучках, мобільних телефонах, гаманцях, дитячих іграшках.
Тому бездоглядні предмети в транспорті, кінотеатрі, магазині, на
вокзалі тощо вимагають особливої уваги.
Є декілька ознак, що дозволяють припустити, що маємо
справу з вибуховим пристроєм. Слід звертати увагу на:
Ø припарковані біля будівель автомашини, власник яких невідомий
або державні номери якої не знайомі мешканцям, а також коли
автомобіль давно непорушно припаркований;
Ø наявність у знайденому механізмі антени або приєднаних до нього
дротів;
Ø звуки, що лунають від предмету (цокання годинника, сигнали
через певний проміжок часу), мигтіння індикаторної лампочки;
Ø наявність джерел живлення на механізмі або поряд з ним
(батарейки, акумулятори тощо);
Ø наявність розтяжки дротів або дротів, що тягнуться від механізму
на велику відстань.
Якщо знайдений предмет видається підозрілим,
потрібно повідомити про нього працівників міліції чи
ДСНС
Якщо знайдено забуту річ у громадському транспорті, доречно
опитати людей, які знаходяться поряд. Бажано встановити, кому річ
належить або хто міг її залишити. Якщо господаря встановити не
вдається, потрібно негайно повідомити про знахідку водія (кондуктора).
У разі знаходження підозрілого предмета у під’їзді будинку,
потрібно опитати сусідів, можливо, він належить їм. У разі
неможливості встановити власника — негайно повідомити про знахідку
до найближчого відділення міліції, до військкомату, органів місцевого
самоврядування, підрозділу ДСНС за телефоном «101».
Якщо підозрілий предмет знайдено в установі, потрібно негайно
повідомити про знахідку адміністрацію.
У разі знаходженні вибухонебезпечного пристрою:
1. Негайно повідомити чергові служби органів внутрішніх справ,
цивільного захисту;
2. Не підходити до предмету, не торкатися і не пересувати його, не
допускати до знахідки інших людей;
3. Припинити роботи в районі виявлення вибухонебезпечного
предмету.
4. Не користуватися засобами радіозв’язку, мобільними
телефонами (вони можуть спровокувати вибух).
5. Дочекатися прибуття фахівців; вказати місце знахідки та
повідомити час її виявлення.
У випадку, коли в будинку знайдено вибуховий пристрій й
здійснюється евакуація:
Ø одягніть одяг з довгими рукавами, щільні брюки і взуття на
товстій підошві (це може захистити від осколків скла);
Ø візьміть документи (паспорт, свідоцтво про народження дітей
тощо), гроші;
Ø під час евакуації слідуйте маршрутом, вказаним органами, що
проводять евакуацію. Не намагайтеся скоротити шлях, тому що деякі
райони або зони можуть бути закриті для пересування;
Ø тримайтеся подалі від обірваних ліній енергопостачання.
Якщо будинок (квартира) опинилися поблизу епіцентру вибуху:
Ø обережно обійдіть всі приміщення, щоб перевірити чи немає
витоків води, газу, спалахів і т.п. У темряві в жодному випадку не
запалюйте сірника або свічки – користуйтеся ліхтариком;
Ø негайно вимкніть всі електроприлади, перекрийте газ, воду;
Ø з безпечного місця зателефонуйте рідним та близьким і стисло
повідомте про своє місцезнаходження, самопочуття;
Ø перевірте, чи потребують допомоги сусіди.
Опинившись поблизу вибуху, стримайте свою цікавість і не
намагайтеся наблизитись до епіцентру, щоб розгледіти або допомогти
рятівникам. Найкраще, що можна зробити – залишити небезпечне
місце. До того ж, варто знати, що зловмисники часто встановлюють
вибухові пристрої парами, щоб, через деякий час після вибуху першої з
них, пролунав другий вибух. Зловмисники розраховують на те, що
після першого вибуху на його місці зберуться люди, у тому числі й
представники силових структур, і при повторному вибуху жертв буде
набагато більше.
Отож:
Ø не слід робити самостійно жодних маніпуляцій із знахідками або
підозрілими предметами, що можуть виявитися вибуховими
пристроями;
Ø виявивши річ без господаря, треба звернутися до працівника
міліції або іншого посадовця; не можна торкатися знахідки;
Ø не користуйтеся мобільним та радіозв’язком поблизу підозрілої
знахідки.
Для поштової кореспонденції з пластиковою міною характерна
надмірна товщина, пружність, вага не менше 50 г і ретельна упаковка.
На конверті можуть бути різні плями, проколи, можливий специфічний
запах. Повинно насторожити настирне бажання вручити лист
неодмінно в руки адресата і надписи на кшалт: «розкрити тільки
особисто», «особисто в руки», «секретно» і т.п. Підозрілий лист не
можна відкривати, згинати, нагрівати або опускати у воду.
Поради керівнику навчального закладу:
Останнім часом почастішали випадки телефонних повідомлень
про замінування приміщень та виявлення підозрілих предметів, що
можуть виявитися вибуховими пристроями.
На такий випадок пропонуємо заходи попереджувального
характеру:
Ø посилити пропускний режиму при вході і в’їзді на територію
закладу, пильнувати системи сигналізації і відеоспостереження;
Ø проводити обходи території закладу і періодичну перевірку
складських приміщень на предмет своєчасного виявлення вибухових
пристроїв або підозрілих предметів;
Ø організувати проведення спільних із працівниками цивільного
захисту, правоохоронних органів інструктажів і практичних занять з
питань дій у разі загрози або виникнення надзвичайних подій.
У разі виявлення підозрілого предмета працівниками навчального
закладу чи учнями потрібно негайно повідомити правоохоронні органи,
територіальні органи управління з питань цивільного захисту.
До прибуття оперативно-слідчої групи керівник навчального
закладу повинен дати вказівку співробітникам знаходитися на
безпечній відстані від знайденого предмета.
У разі потреби – евакуйовувати людей згідно наявному плану
евакуації.
Потрібно забезпечити можливість безперешкодного під’їзду до
місця виявлення підозрілого предмету автомашин правоохоронних
органів, співробітників територіальних органів управління з питань
цивільного захисту, пожежної охорони, невідкладної медичної
допомоги, служб експлуатації, забезпечити присутність осіб, що
знайшли знахідку, до прибуття оперативно-слідчої групи.
У всіх випадках керівник навчального закладу дає вказівку не
наближатися, не чіпати, не розкривати і не переміщати підозрілу
знахідку, зафіксує час її виявлення.
Методичні рекомендації
щодо проведення бесід з учнями загальноосвітніх та
професійно-технічних навчальних закладів з питань
поведінки у надзвичайній ситуації. Що потрібно робити
у надзвичайній ситуації?
Правила безпечної поведінки у надзвичайних ситуаціях.
1. У разі загрози ураження стрілецькою зброєю:
Ø закрити штори або жалюзі (заклеїти вікна паперовими стрічками)
для зниження ураження фрагментами скла;
Ø вимкнути світло, закрити вікна та двері;
Ø зайняти місце на підлозі в приміщенні, що не має вікон на вулицю
(ванна кімната, передпокій);
Ø інформувати різними засобами про небезпеку близьких чи
знайомих.
2. У разі загрози чи ведення бойових дій:
Ø закрити штори або жалюзі (заклеїти вікна паперовими стрічками)
для зменшення ураження фрагментами скла. Вимкнути живлення,
закрити воду і газ, загасити (вимкнути) пристрої для опалення;
Ø взяти документи, гроші і продукти, предмети першої необхідності,
медичну аптечку;
Ø відразу залишити житловий будинок, сховатися у підвалі або у
найближчому сховищі;
Ø попередити сусідів про небезпеку, допомогти людям похилого
віку і дітям;
Ø без крайньої необхідності не залишати безпечне місце
перебування;
Ø проявляти крайню обережність; НЕ ВАРТО ПАНІКУВАТИ.
3. Якщо стався вибух:
Ø уважно озирнутися навколо, щоб з’ясувати вірогідність небезпеки
подальших обвалів і вибухів, чи не висить з руїн розбите скло, чи не
потрібна комусь допомога;
Ø якщо є можливість – спокійно вийти з місця пригоди. Опинившись
під завалами – подавати звукові сигнали. Пам’ятайте, що за низької
активності людина може вижити без води упродовж п’яти днів;
Ø виконати всі інструкції рятувальників.
4. Під час повітряної небезпеки:
Ø відключити живлення, закрити воду і газ;
Ø загасити (вимкнути) пристрої для опалення;
Ø взяти документи, гроші і продукти, предмети першої необхідності,
аптечку;
Ø попередити про небезпеку сусідів і, у разі необхідності надати
допомогу людям похилого віку та хворим;
Ø дізнатися, де знаходиться найближче до укриття. Переконатися,
що шлях до нього вільний і укриття знаходиться у придатному стані;
Ø як якнайшвидше дійти до захисних споруд або сховатися на
місцевості. Дотримуватися спокою і порядку. Без крайньої необхідності
не залишати безпечного місця перебування. Слідкувати за офіційними
повідомленнями.
5.Під час масових заворушень:
Ø зберігати спокій і розсудливість;
Ø під час знаходження на вулиці – залишити місце масового
скупчення людей, уникати агресивно налаштованих людей;
Ø не піддаватися на провокації;
Ø надійно зачиняти двері. Не підходити до вікон і не виходити на
балкон. Без крайньої необхідності не залишати приміщення.
6. Якщо Вас захопили у заручники і Вашому життю є загроза:
Ø постаратися запам’ятати вік, зріст, голос, манеру говорити, звички
тощо злочинців, що може допомогти їх пошуку;
Ø за першої нагоди постаратися сповістити про своє
місцезнаходження рідним або міліції;
Ø намагатися бути розсудливим, спокійним, миролюбним, не
піддавати себе ризику;
Ø якщо злочинці знаходяться під впливом алкоголю або наркотиків,
намагатися уникати спілкування з ними, оскільки їхні дії можуть бути
непередбачуваними;
Ø не підсилювати агресивність злочинців своєю непокорою, сваркою
або опором;
Ø виконувати вимоги терористів, не створюючи конфліктних
ситуацій, звертатися за дозволом для переміщення, відвідання
вбиральні тощо;
Ø уникати будь-яких обговорень, зокрема політичних тем, зі
злочинцями;
Ø нічого не просити, їсти все, що дають;
Ø якщо Ви тривалий час знаходитеся поряд зі злочинцями,
постаратися встановити з ними контакт, визвати гуманні почуття;
Ø уважно слідкувати за поведінкою злочинців та їхніми намірами,
бути готовими до втечі, пересвідчившись у високих шансах на успіх;
Ø спробувати знайти найбільш безпечне місце у приміщенні, де
знаходитесь і де можна було б захищати себе під час штурму терористів
(кімната, стіни і вікна якої виходять не на вулицю – ванна кімната або
шафа). У разі відсутності такого місця – падати на підлогу за будь-
якого шуму або у разі стрільбі;
Ø при застосуванні силами спеціального призначення сльозогінного
газу, дихати через мокру тканину, швидко і часто блимаючи,
викликаючи сльози;
Ø під час штурму не брати до рук зброю терористів, щоб не
постраждати від штурмуючих, які стріляють по озброєних людях;
Ø під час звільнення виходити швидко, речі залишати там, де вони
знаходяться, через ймовірність вибуху або пожежі, беззаперечно
виконувати команди групи захоплення.
7. При проведенні тимчасової евакуації цивільного населення з
небезпечної зони:
Ø взяти документи, гроші й продукти, необхідні речі, лікарські
засоби;
Ø за можливості, надати допомогу пенсіонерам, людям з
обмеженими можливостями;
Ø дітям дошкільного віку вкласти до кишені або прикріпити до
одягу записку, де зазначається ім’я, прізвище, домашня адреса, а також
прізвище матері та батька;
Ø переміщатися за вказаною адресою. У разі необхідності –
звернутися за допомогою до міліції та медичних працівників.